Scheemda

Scheemderkerk
Torenstraat 2

De 'kerk van 1515', zoals hij de laatste jaren wel wordt genoemd, is een eenvoudige zaalkerk waar elke laatste zondag van de maand een Vrijzinnige dienst wordt gehouden (organisatie Vereniging van Vrijzinnig Protestanten Winschoten-Scheemda e.o.).
De kerk werd in 2001 door de Hervormde Gemeente Scheemda overgedragen aan de Stichting Oude Groninger Kerken.
In de kerk is een fraaie preekstoel uit 1634 met onderaan enkele 'groenmannen' (actueel in de twee laatste edities van Groninger Kerken van de SOGK).
De kerk heeft een Meyer-orgel uit 1874, dat destijds een vervanging was van het Emedensis-orgel uit 1526.
Deze laatste kwam uiteindelijk in het bezit van het Rijksmuseum, waar het van 1927 tot 2004 in de hal werd geëxposeerd.
Er worden pogingen gedaan dat orgel (de orgelkast) terug te brengen naar Scheemda – maar of dat ooit zal lukken??

Voor meer informatie over de kerk kunt u contact opnemen met Gerard Bosklopper (tel. 0597-593492).
Hij fungeert tevens als sleuteladres.

•  ga naar de website over de kerk

•  fietsroute(s) langs de kerk   1   -   4   -   8   -   B

Hier ziet u enkele foto's gemaakt door Arjan Niemeijer, klik hier voor meer foto's van de kerk
Of kijk op zijn website Kerk in Beeld