Kerkenpad Oost-Groningen

Welkom....

Als het gaat over mooie en bijzondere kerken, dan denken de meeste mensen niet meteen aan Oost-Groningen.
Toch heeft onze regio op dit gebied veel te bieden, er zijn hier parels van kerken gebouwd!
Om mensen kennis te laten maken met deze kerkgebouwen wordt er door bijna veertig kerken uit de gemeenten Stadskanaal, Pekela, Oldambt, Westerwolde en Midden-Groningen een kerkenpad georganiseerd.
Tijdens het kerkenpad openen de kerken hun deuren voor het publiek, zodat de gebouwen niet alleen van buiten, maar ook van binnen bewonderd kunnen worden.

De deelnemende kerken zijn gebouwd tussen de 13e en 21e eeuw en verschillen daardoor sterk wat betreft architectuur.
Zo kunt u bijvoorbeeld genieten van de bouwstijlen van de Romano-Gotiek, de Laatgotiek, de Neogotiek en de Amsterdamse School.
Naast mooie architectuur hebben alle kerken zo hun eigen bezienswaardigheden, zoals oude preekstoelen, bijzondere orgels, grafzerken, een grafkelder, fresco's of gebrandschilderde ramen.
In een aantal van de deelnemende kerken wordt bovendien een activiteit georganiseerd.

Bij het Kerkenpad zijn verschillende fietsroutes gemaakt, die u bij elk punt in de route kunt starten.
Gaat u liever wandelen dan fietsen?
Bezoek dan eens de website van Stichting Pelgrimeren in Groningen, zij bieden verschillende wandeltochten aan die langs de deelnemende kerken gaan!

En wilt u alvast wat foto's bekijken?
Arjan Niemeijer heeft van een aantal van de deelnemende kerken mooie foto’s gemaakt.
U kunt ze bekijken via zijn website Kerk in Beeld!